Entry Baru

Wednesday, August 10, 2011

sahabat di IPTA

    Sahabat di IPTa                                                            17/4/2010 bermulanya sesi pendaftaran aku di sebuah kolej kejururawatan ipoh..
Tepat jam 8 pagi,ramai student datang register untuk melanjutkan pelajaran kat cnie.aku dan family pun beratur panjang..sampai saja aku di pintu hadapan main hall kloej tu,security guard menghalang ibubapa kami masuk..sebab student terlalu ramai kat dalam sana.selepas selesai semua,bas membawa rakan2 yang lain untuk pulang ke hostel yang agak jauh tu.tapi aku tak ikot diorang,n tak kenal sapa2 lgi masa tu.aku bermalam di luar bersama keluarga,sebelum start orentasi kat kolej.
Keesokan harinya,aku n family naik untuk lihat bilik kt hostel tu.aku buka je pintu terus masuk,sikit pon aku tak tengok muka kawan sebilik tu.diorang usha aku semacam je..aku wat bodo je..wat tak nampak la konon..aku tetap teruskan mengemas baju2,walaupun masa tu da abis kemas.mak aku tanya diorang,nama n asal mana??diorang pon jawab..’’nurhafizah,asal grik...” “TUT!,dok sungai petani’’ ‘intan nor baizura,terengganu” pastu mak cakap,kawan elok2 na..yang len sengih je.mak n ayah pun turun untuk balik ke kedah.
Hari ini,hari pertama orentasi di kolej tu.sesi taaruf n kononnya game untuk mengeratkan hubungan ngan kawan2 la.aku n kawan sebilik berjalan bersama.walaupun masing2 tak kenal,just panggil nama je.balik same2,rehat same2,naik bas same2,bangun pagi same2,tido same2 atas satu tilam yang same..
Sumenya sama la..ade satu malam tu,aku cuba percaya kat salah sorang kawan sebilik aku..aku cuba cerita apa yang ada dalam isi hati aku..yang aku ada minat dekat seorang lelaki nie kat kolej..aku hepy sangat dapat luahkan perasaan kat kawan.tiap2 malam,perkara yang sama aku wat..aku cerita kat dia.kitorang gelak2 sampai tertido.betapa hepynya masa tu.kawan aku yang 2 orang lagi wat keje masing2..
18/5/2010,aku n kawan sekelas gi lebry untuk study..(dahlia.hidayah,iena,azira,zaki)kitorang duduk satu meja panjang dalam lebry tu.tetiba datang sorang akak nie,n tanya aku “adik nama ape??” aku pon jawab “nama sya noordiana” akak tu plak “ow..ade nber fone tak??” aku da mula pelik..nape tiba2 mintak nber fone nie? N aku pon jawab la “ha.ada.012++++++” akak tu “ok,tq..sebenarnye abang farmasi tu yang nak..”
Hurm..aku tau,laki yang aku minat tu rupanya..hehe..dengan ati yang berkobar2nye masa tu..huhu..abang tu pon senyum kat aku.malu gilerla.. seperti biasa,balik dari kolej,aku tertido..tiba2 fone aku berbunyi,aku pun jawab. “hello,assalammualaikum..nie diana ke?” aku pelik,sape plak laki nie. “ye,nie diana..sape nie??’’ dia plak “nie yang minta nber kat lebry tadi..” aku terus bangun dari tido,terkejut giler2 la.malu pon ade time tu.. “ow yeke..hehe..” aku diam je..terkelu da.. “ha,nape diam?” aku pon jawab “nak g mandi jap,malam nanti col len ye..” masa tu kawan2 yang len tengah bermimpi indah lagi..betapa hepynya saat tu..jam 9.52 malam tu jugak,dia melamar aku sebagai awex dia la..hehe..aku tak penah rasa hepy macam nie sebelum nie..sebelum tido,aku cerita lagi saat aku hepy kat dia..kawan aku just dengar n gelak bersama..semester 2 pula datang menjelma..disaat aku tengah buzy dengan assignment berkumpulan,bertungkus lumus aku wat sorang2,tapi tak da orang pon nak tolong aku.just goyang kaki je.
Aku minta kawan sebilik yang asal terengganu tu print kat cc, “intan,tolong print assingnment jap.” Dia jawab, “japg la orang ramai..” aku jawab “nak tunggu orang tak da,sampai esok pon tak abis” dengan perasaan hampanya aku malam tu,aku turun g cc.start daripada tu aku da tak cakap ngan dia lagi.bukan nak mengarah,tapi nak kerjasama dalam kumpulan.

Genap setahun aku di kolej nie,aku tak cakap dengan 3 orang nie.dengan sebab2 tertentu,aku just diam.aku da tak cakap dengan TUT!,intan n aini.yang masih kekal ialah nur hafizah sorang je..yang len aku tak bley pecaya da..aku harap,aku bertahan berkawan untuk 3 tahun nie je..lepas nie,ikot suke korang la nak wat pe pon.aku tak suke kalo kawan yang menghabiskan duit daN menambahkan cerita yang bukan nie.just nak merosakkan hubungan aku ngan kawan2 yang len je..orang yang dengki nie,memang tak bley wat kawan..lagi2 di IPTA.
Hidup bekerjasama n bertanggungjawab harus ada dalam hubungan persahabatan.bukan dengan dengan cara mengkhianati sesama kawan,bukan kata2 maki n perli yang menjadi ubat untuk menegur kita.tapi dengan tutur kata yang lembut dan sabar sebagai ubat untuk kawan menerima atau sebaliknya..jangan dengan solat 5 waktu menjadi rutin harian,tapi mulut memaki sesama insan..memandang rendah pada sahabat yang lemah n tewas,mengutuk di dalam status facebook..suma itu menjadi satu kesabaran bagi diri aku..biar ia menjadi satu kenangan bagiku..
Ikhlas dari insan bernama sahabat:
Noordiana binti ahmad nordin.

2 org budak cantek n comey sedang komen:

mizmarmalade said...

sweetnyer entry nih :)
Kenangan terindah ^_*

Kisah hidupku said...

yeke..wat bodo2 je nie..bm x betol