Entry Baru

Tuesday, February 7, 2012

Loghat

Arinie nana nak cita pasal loghat..setiap negeri ada loghat masing2 kan..
macam nana nie loghat kedah..kedah yang betul2 pekat ar..tak da la pekat sangat..
kalo kat tempat sendiri boley la cakap cam biasa..tapi bila di negeri orang..nana cakap pekat kedah..
mesti ada orang nak ajuk..sabo jela erk..kalo cakap btol2 tak pa gak..nie main2..
macam nak tampar ja mulut tu ha..
penah satu hari tu..ada kawan tegur nana,dia cakap.."awak boley tak kalo cakap macam biasa..jangan pekat sangat kedah awak tu". wouh! dengar ja ayat tu,malu pon ada..tapi nak wat camna kan..kita da biasa
dengan negeri sendiri..kang kata lupa daratan plak..btol tak?
kalo tak faham bahasa kedah tanya ja..jangan nak kutuk2 gitu eh..tapi selalunya,kalo gaduh..
kedah paling mantap sekali..sbb kena maki jep,diam terus..
kedah nie kan kasar ckit bahasa diorang..em..tu je kot..biar la apa orang nak ajuk nak ejek an..
janji nana tak kacau ngan hampa la erk..salam.

Post a Comment